01 Eylül 2014

“ÖZ BAĞIMSIZ" SİNEMALAR !..


“ÖZ BAĞIMSIZ" SİNEMALAR !..

Tıpkı otobüs firmaları gibi,
Ne çok “öz bağımsız” sinemacı var bu ülkede…

Bu konuda sayfalarca yazı yazdım ama
Sundance’ın bir şubesini açmak için,
iki yıl önce iki-üç günlüğüne İstanbul’a gelen
Robert Redford kadar kısa ve öz ifade edemedim durumu.
Mealinde yazıyorum;
“Ohoo, sizin bütün sinemanız “bağımsız” olmuş!
Sizin asıl sorununuz bir ana mecranızın olmaması aslında!..”
Doğru...
ABD veya Batı’da bir bağımsız sinemacı,
filmini çekip bitirdikten sonra,
ana mecra (tekellerin) kurduğu film işletme ağına,
filmini götürmeyi düşünmez bile…

Ama bu ülkede,
filme başlarken “bağımsız!”
belki de bu yüzden senaryosunu işletmeye götürmeyen,
ama film bittikten sonra işletme filmini almayınca da
basını çağırıp,
“Bunlar bin zahmetle çektiğim filmimi salonlara almıyorlar” diye,
basına demeç veren ne çok bağımsız(!) sinemacı var!..  

Basın yazmıyor ama ben biliyorum
işletmecilerin bu demeçler için içlerden,
“Ulan çekerken bana mı sordun?” dediğini…
Ama bağımsızlar(!) daha da ileri gidip
artık işletmelere filmini bile götürmeden,
ama hala gözleri orada,
“Ben zaten filmimi bu işletmelere vermeyeceğim” derken,
işletmecinin yine,
“Ulan bedava koysam yine seyirci gelmeyecek ki..”
dediğini duyar gibim…

N’olacak bu bağımsız sinemacıların hali?!..
Çünkü biliyorum ki artık ipler hepten koptu.

İş böyle olunca “bağımsız” olmanın ölçütü ne diye sorulmalı...
Eskiden ekonomiydi…
Ama artık ekonomi olmadığı kesin…
Çünkü maliyetler kurtarmasa da  
filmler yapılmaya, ödüller verilmeye,
ünlü sinemacı ilan edilmeye devam ediliyor!..
Ve bu çarkın nasıl döndüğü bilinçte aşılamazsa eğer,
bu düzen böyle sürecek ve
sonucun suçu işletmelere, 
veya “bir şey”lerin üstüne atıp,
aslında seyirciye gerek olmayan,
nasıl bir zihinsel “bağımlılık” çarkının döndüğü,
sorusu hep ortada kalacak!..
____________________

Hüseyin Kuzu / Kısa-Kısa / Sinema Zamanı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder